29 maart 2024

DEMENTIEVRIENDELIJKE VERENIGING

In Nederland zijn er naar schatting 300.000 mensen met dementie. Omdat we steeds ouder worden, stijgt dat aantal in 2040 naar meer dan een half miljoen, waarvan de meeste mensen thuis wonen. Daarom wil de Projectgroep Dementievriendelijke Gemeente actief werken aan een dementievriendelijke gemeente Steenbergen.

Mensen met dementie zijn de eerste jaren uitstekend in staat om zelf de regie te houden. Het is voor hen belangrijk, dat zij zo lang mogelijk kunnen blijven meedoen in de maatschappij. We willen niet dat zij stoppen en wegblijven van de activiteiten, omdat ze onzeker worden door de dementie. Dit kan namelijk als gevolg hebben, dat ze thuis vereenzamen.

Er is een grote kans, dat u binnen de vereniging te maken krijgt met iemand met dementie. Daarom vinden we het belangrijk, dat ook u dementie kunt herkennen en weet hoe u mensen met dementie kunt ondersteunen. Mocht u geïnteresseerd zijn in dit onderwerp of wilt u helpen om deze doelgroep bij de vereniging te betrekken? Dan kijken we er naar uit om dit samen met u te doen. U kunt in dat geval contact opnemen met Stefan Spruit via welzijn-stb@wijzijn.nl of met Lucas Herrings via l.herrings@ssnb.nl .