4 maart 2021

Bank-aan- huis-oplichting

Nieuwe oplichtingstruc: bank-aan-huis-oplichting

Er komt een nep-bankmedewerker bij u aan huis om zogenaamd samen met u uw bankrekening te beveiligen of om uw betaalpas of inlogapparaatje en uw pincode op te halen. Uw bank vraagt nooit om uw pincode, betaalpas of inlogapparaat en zal deze nooit bij u ophalen!

Wat gebeurt er?
Een oplichter belt en doet zich voor als iemand van uw bank. Het telefoonnummer waarmee de oplichter belt, kan het echte nummer van de bank zijn, maar is het niet. Dat is het spoofing-gedeelte. De nep-bankmedewerker maakt de persoon aan de andere kant van de lijn eerst bang met een smoes, door bijvoorbeeld te zeggen dat er een verdachte grote betaling vanaf diens bankrekening is gedaan, dat diens computer niet meer veilig is of dat een betaalpas of inlogapparaatje vervangen moet worden. Daarna maakt de nep-bankmedewerker het slachtoffer wijs dat er iemand van de bank langs moet komen (‘tja, corona, u kunt niet naar het kantoor komen, dus we komen naar u’) om de problemen op te lossen of om een pas of inlogapparaat op te halen. Sommige boeven zijn zo brutaal dat ze zich een weg naar binnen weten te banen om even te helpen met de computer.

Klik hier naar de website van Veilig Bankieren, met meer informatie.
Goed om regelmatig op deze website te kijken voor het laatste nieuws over oplichting!